cheapest online indian pharmacy for prednisone or generic buy Prednisone with american express prednisone online no prescription fed x purchase cheap prescription prednisone buy Prednisone free consultation Buy Propecia canadian online pharmacy priligy priligy shipment to albania purchase Doxycycline doxycycline hyclate can you buy tramadol online buy Prednisone pay cod generic prednisone canada prednisone c.o.d. buy ventolin inhaler antibiotics guide ventolin inhaler coupons buy tramadol online no prescription cod antibiotics effects prednisone on line buy ventolin online usa prescribing prednisone tablets australia buy online zithromax

RobbieRobertson_small
PRZYSZŁOŚĆ  ZAPOMNIANYCH  PRZODKÓW


Ukazał się kolejny, czwarty już album byłego lidera The Band. Po raz drugi w solowej karierze Robbie Robertson sięgnął po inspiracje wywodzące się z najstarszego folkloru Ameryki Północnej - artysta ma je zresztą we krwi. W rezultacie “Contact From The Underworld Of Red Boy” jest jedną z najciekawszych amerykańskich płyt ostatnich lat.

Jeden z najlepszych autorów lat 70-tych długo zwlekał ze wznowieniem działalności artystycznej po zawieszeniu pracy zespołu (czego Zespół nie wybaczył mu zresztą do dziś - tzn. zawieszenia jego działalności). Kiedy jednak Robbie Robertson zaczął już ponownie zabierać głos, robił to za każdym razem w wielkim stylu. Rozpoczął w roku 1987 wydaniem płyty wyprodukowanej przez Daniela Lanois i najbardziej krytyczne głosy mówiły o niej tylko, że jest “zbyt dobra” ( w nagraniach wzięli udział m.in. U2, Peter Gabriel, orkiestra Gila Evansa oraz - po raz pierwszy - śpiewacy indiańscy). Rod Stewart miał wielki hit z nowej piosenki Robbiego Robertsona, Broken Arrow. Na kolejny album Robertsona nie trzeba było czekać aż tak długo. “Storyville” ukazał się w 1991 roku i był wspaniałym muzycznym hołdem Nowemu Orleanowi, muzycznej kolebce Ameryki Północnej (przyniósł przebój How About Now, śpiewany w duecie z nowoorleańskim mistrzem, Aaronem Nevillem). Przygoda z Indianami zaczęła się później, po powrocie Robertsona na łono wytwórni Capitol, dla której nagrywał on już przed laty z The Band. Na początek powstała ścieżka dźwiękowa do znakomitego serialu dokumentalnego PBS, “The Native Americans”. Wydana na płycie zwróciła uwagę na niespotykane do tej pory wykorzystanie folkloru indiańskiego w niezwykle nowoczesnej, bardzo stechnologizowanej muzyce. Przyniosła także piękne piosenki Robertsona, m.in. Ghost Dance, Golden Feather. Nowa propozycja tego wspaniałego artysty jest kolejnym krokiem naprzód - nigdy bowiem dotąd prastara tradycja nie sięgnęła tak daleko i tak odważnie w muzyczną przyszłość. Nigdy dotąd technologia nie znalazała w muzyce tak ludzkiego i tak emocjonalnego odbicia. Polecam tę płytę wszystkim miłośnikom dobrej muzyki - takie rzeczy zdarzają się raz na kilka lat!

contact_from_the_underworld_of_red_boy_300

ROBERTSON o piosenkach z najnowszej płyty:

The Code Of Handsome Lake

Utwór oparty na legendzie żywej wśród członków mojego plemienia - Six Nations. Handsome Lake był wodzem Seneca pod koniec XVIII wieku. Ginął na alkoholizm, ale pewnego dnia ukazał mu się w wizji anielski posłaniec. Powiedział, że jedyny sposób na to, żeby zwalczył chorobę ducha, to oddać się w ręce Stwórcy, a następnie uczyć innych, jak tego dokonać. Wodzowi udało się pokonać nałóg i wywiązał się także z powierzonej mu misji - jego nauki nazwano “regułą Handsome Lake’a”, przypominają ono bardzo zasady krzewione dzisiaj przez Alcoholic Anonymous. Wódz Jake Thomas, którego słychać na początku i na końcu nagrania, corocznie recytuje “regułę” w rezerwacie Six Nations.

Making A Noise

“Robienie hałasu” było moją filozofią podczas pracy nad tą płytą. Czas już mówić wprost, to co mamy do powiedzenia. Mamy powody do ściekłości. Mamy powody do wkurzenia. Ale pozbyliśmy się goryczy. I potrafimy cieszyć się muzyką - to słychać.

Unbound

Chciałem tu oddać stan ducha nieskrępowanego żadnymi granicami, ogrodzeniami, wolnego od wszelkich ograniczeń rezerwatu. Rzecz w tym, że stan taki jest nie tylko ważny dla moich ludzi zamkniętych w rezerwatach, ale niezbędny każdemu wolnemu człowiekowi. Jak na ironię, nagraliśmy tę piosenke w małym, zawalonym sprzętem pomieszczeniu, w mieszkaniu Tima Gordine na przedmieściach Londynu.

Sacrifice

Leonard Peltier odsiaduje od 1976 dożywocie za zamordowanie dwóch agentów FBI na terenie rezerwatu Pine Ridge w Południowej Dakocie (w więzieniu Leavenworth). Leonard dzwonił do mnie raz w tygodniu z Leavenworth i było to bardzo poruszające. Jest bardzo delikatnym człowiekiem, a jednocześnie czuje się w nim olbrzymią siłę. Pewnego razu poprosiłem go, żeby opowiedział mi wszystko od początku i nagrałem to. Cała opowieść trwała ponad godzinę, ale zmontowałem taśmę do czasu piosenki. Potem nie dzwonił przez pewien czas i dowiedziałem się, że utracił ten przywilej na 90 dni. Prawdopodobnie dlatego, że w wiżezienu podsłuchano naszą rozmowę…

Peyote Healing

Primeaux i Mike to dwaj wędrowni uzdrowiciele z Kościoła Indiańskiego, wykorzystujący magiczne działanie pejotlu. Zjawiają się zwykle tam, gdzie są potrzebni. Nie można ich wezwać, nie używają telefonów komórkowych. Niczego nie sprzedają, nikogo do niczego nie namawiają. Udostępniaj ludziom doświadczenie pejotlu i wydaja dźwięk, uważany za maleńką cząstkę tego, czym jest Bóg. Kiedy ludzie dobrowolnie zażywają pejotlu, zostają oczyszczeni i rozwiją się bezpośrednia nić łącząca ich ze Stwórcą.

In The Blood

Nigdy nie odczuwałem potrzeby noszenia transparentu mówiącego, że mam indiańską krew. Ale w czasie rozlicznych doświadczeń, które oferowało mi życie, zdałem sobie sprawę z tego, że jest to nierozłączną częścią mojej natury. Mam to we krwi. Oto kim jestem. Dzisiaj manifestuję to i jest mi z tym bardzo dobrze.

Stomp Dance (Unity)

Pieśń zjednoczenia i pojednania, którą - podczas mego pożegnania w rezerwacie - wykonał dla mnie chór kobiecy The Six Nations Women Singers. W tym nagraniu łączy się ona z moją własną piosenką, mówiącą o tym, jak czułem się odwiedzając miejsca, w których, tak naprawdę, wszystko się dla mnie zaczęło.

The Lights

Indianie amerykańscy zawsze wierzyli w istnienie “braci z daleka”, czyli po prostu przybyszów z kosmosu. Rysowali ich postaci na malowidłach skalnych, opowiadali o nich w legendach. Nigy jednak nie byli oni postrzegani jako zagrożenie. I to właśnie najbardziej mi się w nich podoba - “bracia z kosmosu” są tu przyjaźni, a nie straszni.

The Sound Is Fading

Od wielu lat nosiłem przy sobie kasetę z - pochodzącym z 1942 roku - nagraniem z Biblioteki Kongresu, na którym śpiewała 16-letnia Indianka o imieniu Leah. Użyłem fragment jej pieśni w samplingu. Dopiero niedawno dowiedziałem się, że właśnie owa Leah Hicks-Manning była teściową mojego przyjaciela, indiańskiego aktywisty i poety, Johna Trudella! Wraz z żoną Johna i z ich dziećmi zginęła w płomieniach, które podłożono pod ich dom w akcie podpalenia, niewyjaśnionym (prawdopodobnie z przyczyn politycznych) do dnia dzisiejszego. Jej rodzina oraz szczep Paiute wyrazili zgodę na zamieszczenia jej głosu na tej płycie - poświęcam to nagranie jej pamięci.


RobbieRobertson_300

Foto: EMI
 

TANIEC DUCHA
Robbie Robertson - 1994

Kruk przyniósł wiadomość
przeznaczoną dla Dzieci Słońca:
O powrocie bizonów
O nadejściu lepszych dni

Możecie zabić moje ciało
Możecie przekląć moją duszę
Za to, że nie wierzę w waszego boga
Że nie wierzę w jakiś podziemny świat

Ale nie macie szans
wobec mojej modlitwy
Nie macie żadnych szans
wobec mojej miłości

Zakazaliście nam Tańca Ducha
ale narodzimy się na nowo
Narodzimy się na nowo

Moja siostra jest już w niebiosach
Pomalowana czerwoną farbą
umarła w Wounded Knee -
niczym spóźniona święta

Na niebie stoi kos
w oddali słychać bębny
Nikt już dziś nie pamięta
jak płaczą bizony

Ale nie macie szans
wobec mojej modlitwy
Nie macie żadnych szans
wobec mojej miłości

Zakazaliście nam Tańca Ducha
ale narodzimy się na nowo
Narodzimy się na nowo

Crazy Horse był nawiedzony
i znał tajemnicę transu
Siedzący Byk był apostołem
Tańca Ducha

Przybądźcie Komancze
Przybądźcie Czarne Stopy
Przybądźcie Szoszoni
Przybądźcie Szejeni

Narodzimy się na nowo
Przybądźcie Arapaho
Przybądźcie Cherokee
Przybądźcie Paiute
Przybądźcie Sjuksowie

Narodzimy się na nowo
Narodzimy się na nowo


WE KRWI
Robbie Robertson - 1998

Witaj w moim kraju
witaj w moim domu

Możesz tu zostać na zawsze
uważaj, żebyś nie został tu sam

Witaj w odwiecznej dziczy
z której wywodzą się moi przodkowie

Jeśli przybywasz we wrogich zamiarach
pomyśl o swoich spadkobiercach

Bo ja nie odpuszczę
tej wyludnionej pustyni

Bo ja nie odstąpię
od pradawnych zasad

Bo ja nie opuszczę
schorowanych i samotnych

Mam to we krwi
- nie odpuszczę

Stawię czoło
waszemu zniszczeniu

Mimo, że drży mi głos
i trzęsą się ręce

Nie uginałem się nigdy
i teraz też się nie ugnę

Słyszę głos
Słyszę głos wędrujący przez noc

I nie odpuszczę
tej wyludnionej pustyni

I nie odstąpię
od pradawnych zasad

Nie opuszczę
schorowanych i samotnych

Mam to we krwi
- nie odpuszczę

Mam to we krwi
- nie odpuszczę


Przekład piosenek:
DW

[NOWY DZIENNIK, 1998]

Satysfakcja - The Band

Naszą witrynę przegląda teraz 54 gości